Een feestje bouwen? Volg deze handige checklist

Een feestje bouwen? Volg deze handige checklist

Heb je zin om een (thema)feestje te organiseren? Zet dan op papier wat je precies wil gaan doen. Want bij de organisatie van een feestje komt veel meer kijken dan je denkt. Natuurlijk kun je kiezen voor een themafeest en is een datum en tijd zo geprikt. Maar houd ook rekening met hoeveel geld je eraan uit wil geven. Door het feestje van tevoren goed te plannen, voorkom je dat je vlak voor aanvang van het feestje beseft dat je toch iets over het hoofd hebt gezien.

Zo organiseer je het leukste feestje

Een echt geslaagd feestje is goed georganiseerd. Er zijn mensen die in een avond snel een leuk feest kunnen organiseren, maar voor de meeste mensen geldt dat er toch meer op ze afkomt dan ze van tevoren hadden bedacht. Daarom hebben we een checklist gemaakt. Bepaal onder meer het thema, datum en tijd. En stel een budget op. Want anders is de kans groot dat je er veel meer geld aan uitgeeft, dan je eigenlijk had begroot.

Kies een thema, datum en tijd

Als je kiest voor een themafeestje, kun je kiezen voor verschillende thema’s. Denk bijvoorbeeld aan de jaren 80, 90 of wellicht een Hollandse avond. Ook kun je kiezen voor meer glitter & glamour door een casino avond te organiseren. Daarbij dien je uiteraard ook de spelletjes die je in het casino vindt, in huis te halen. Er zijn bedrijven die je daarmee kunnen helpen en alles leveren, inclusief dealers.


Als je zin hebt om eerst zelf een gokje te wagen, kun je daarvoor bij het buitenlandse casino terecht. Zo krijg je door hoe de casino spelletjes precies werken en weet je beter wat je kunt verwachten van zo’n avond. Prik daarna een datum en tijd. Dit kan bijvoorbeeld de laatste werkdag zijn, of bijvoorbeeld je 25e trouwdag. Of vier de jaarwisseling samen tijdens oud en nieuw. Natuurlijk kun je ook kiezen voor een willekeurige datum en tijd. Zorg er in ieder geval voor dat je een datum kiest waarop de meeste gasten vrij zijn. Wil je jonge gezinnen uitnodigen, geef het feestje dan niet te laat op de dag.

Hoeveel geld wil je eraan uitgeven?

Ben je zo iemand die geld uitgeeft aan een feestje en aan het einde van het feest beseft dat hij veel meer geld heeft uitgegeven dan van tevoren bedacht? Dit is de belangrijkste tip voor het organiseren van een feestje. Stel echt een budget vast en probeer je daar zoveel mogelijk aan te houden. Een euro meer of minder is geen probleem, maar als je het budget onbewust verdubbelt, wordt het een duur feest. Als je niet veel te besteden hebt, kun je besluiten om minder gasten uit te nodigen of minder geld aan de aankleding te besteden. Door een balans te vinden tussen wat je wil en wat je uit kunt geven, kun je voorkomen dat het feest tot financiële problemen gaat leiden.


Maak daarom een goede begroting. Schrijf op hoeveel gasten je verwacht, wat de eventuele kosten van de catering zijn en hoeveel je uit wil geven aan de decoratie van het feest.

Huur eventueel hulp in

Niemand kan alles alleen doen. In het geval van een themafeest als een Las Vegas avond, kun je ervoor kiezen om een bedrijf in te huren dat alle attributen aanlevert. Ook zijn er bedrijven die al het werk voor jou uit handen nemen. Ben je dus de HR-manager van een bedrijf en moet je een bedrijfsfeest organiseren, dan kun je er ook voor kiezen dit uit te besteden aan mensen die er meer verstand van hebben. Gaat het om een feestje thuis, dan kun je ook vrienden en familie vragen om even een handje mee te helpen. Bijvoorbeeld met het klaarzetten van de tafels of het bereiden van de hapjes en de drankjes.

Bepaal de dresscode

Niet verplicht, wel leuk: een dresscode. Bij de Hollandse avond kun je vragen of je gasten een oranje slinger of T-shirt aandoen, zodat er wat meer sfeer in de tent in. Is andere gevallen kun je kiezen voor casual kleding of zelfs hartstikke chic door gebruik te maken van black tie. Denk aan mannen in smoking en vrouwen in een lange avondjurk. Ideaal voor een gala. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen van een strenge dresscode houdt. Het moet natuurlijk wel een feestje blijven, dus ga er niet te krampachtig mee om. Zet ook op de uitnodigingen welke dresscode je hanteert. Zo weten je gasten wat je van ze verwacht.

SUBHEADING

Blog posts